Page 4 - Zpravodaj Praha Petrovice 03/2021
P. 4

ZPRÁVY Z MĚSTSKÉ ČÁSTI                                                             Petrovický zpravodaj





        Revitalizace školní zahrady


        Cílem revitalizace školní           umístěny lavičky, které tvoří kmeny stro-  a to od budovy dílen až k venkovní učeb-
        zahrady bylo především              mů. Kmen má z horní strany vyfrézovaný   ně. Šlapáky jsou tvořeny z různých druhů
        přinést do zahrady prvky,           sedák  a  ze  stran  je  v  kmeni  vypálen  ná-  kamene. Každý první kámen daného dru-
        které umožní žákům                  zev stromu a tvar listu. Žáci si mohou pro-  hu  je  opatřen  kovovou  pozinkovanou  ce-
                                                                                dulkou s vyrytým názvem druhu kamene.
                                            hlédnout  kmen,  barvu  a  strukturu  druhu
        školy rozšířit své znalosti         jak na podélném, tak příčném řezu. Navíc   Tato cesta z kamenných šlapáků ukazuje
        a představivost v oblasti           budou moci pozorovat změnu dřeva v prů-  žákům základní druhy kamenů.
        přírody. V neposlední řadě          běhu  času  a  vlivem  povětrnostních  pod-  V místě původních záhonů jsou dvě skal-
        všechny navržené prvky              mínek.                              ky,  které  tvoří  hromada  středně  velkých
        zpříjemní a zpestří pobyt           Přírodní kompost pro sdílení ježků a jiných   a větších kamenů vápence, které jsou vy-
        žáků v zahradě.                     živočichů  je  vytvořen  klasickou  metodou   skládány  do  spirál.  Mezi  jednotlivými  ka-
        Tento projekt městská část          z do sebe zapadajících napříč pokládaných
        realizovala za poskytnutou
        dotaci od Státního fondu
        životního prostředí ČR
        v rámci Operačního
        programu Životního
        prostředí.


        Jednotlivé prvky jsou navrženy tak, aby si
        žáci mohli vyzkoušet nejen pozorování, ale
        také přímou účast na ochraně přírody. Po-
        znají zde základní domácí stromy, mohou   Kompost k pozorování procesu.   Cesta z kamenných šlapáků.
        pozorovat včely, poznají strukturu a barvu
        dřeva našich domácích dřevin. Žáci se na-
        učí pracovat s kompostem a poznávat, co   prken.  Rozdíl  od  klasického  kompostu  je   meny jsou zasazeny bylinky a aromatické
        všechno  může  takový  obyčejný  zahradní   ten, že pod celým kompostem je vyhlou-  rostliny. Žáci zde mohou pozorovat ještěr-
        kompost nabídnout. Zároveň budou svěd-  ben  prostor  do  hloubky  20 cm,  do  kte-  ky vyhřívající se na kamenech a další drob-
        ky  sdílení  mnoha  živočichů,  pobytu  a  kr-  rého  jsou  umístěny  větší  kameny,  kusy   né  živočichy  a  zároveň  mohou  poznávat
        mení  ptáků,  netopýrů,  veverek,  ale  také   dřeva a větve tak, aby se mezi materiály   základní druhy bylinek.
        brouků,  motýlů,  ještěrek  a  dalších  drob-  nacházely dostatečné mezery, do kterých   Zvýšené pěstební záhony jsou rozmístěny
        ných živočichů. Naučí se poznávat několik   si  mohou  zalézt  menší  živočichové.  Kro-  tak, aby se mezi nimi žáci mohli pohodlně
        druhů kamenů nebo si například vyzkouší   mě užitku prvku pro ukázku kompostování   pohybovat  a  sami  si  je  obhospodařovat.
        pěstování produkčních rostlin od výsadby   mohou žáci v jeho blízkosti pozorovat ježky   Mohou si zde vyzkoušet pěstování rostlin
        až po sklizeň. Budou si moci také zkusit   a ostatní živočichy. Další kompost je zho-  od počátku až do konce, a tím se sezná-
        základy meteorologie v praxi.       toven z dřevěných fošen a z delší, volně   mí s povinnostmi, které jsou s pěstováním
        Dřeviny lákající opylovače tvoří především   přístupné strany jsou průhledná pole z ple-  plodin spojené.
                                            xiskla.  Tento  zhotovený  kompost  slouží   Hmyzí hotel je otevřená bouda s 12 poli,
                                            dětem  k  pozorování  žížal  a  dalších  drob-  materiál k naplnění jednotlivých polí si za-
                                            ných živočichů, a také jednotlivých vrstev   jištují žáci v rámci výuky. Hmyzí hotel slou-
                                            procesu  kompostování.  V  trávníku  probí-  ží k pozorování hmyzu a zároveň pomáhá
                                            há cesta vytvořená z kamenných šlapáků,   k  udržení  biologické  rozmanitosti  a  také
                                                                                k  přežití  opylovačů.  Různé  druhy  hmyzu
                                                                                vyhledávají různé úkryty.
                                                                                Meteorologická  budka  a  meteorologická
                                                                                stanice umožňuje žákům seznámit se se
                                                                                základy meteorologického měření a pozo-
                                                                                rování v praxi. V areálu zahrady školy jsou
                                                                                rozmístěny nové ptačí budky a krmítka.
          Zvýšené pěstební záhony.                                              Věřím,  že  žáci  budou  školní  zahradu  pl-
                                                                                ně využívat, a že jim nové prvky přinesou
        alej 12 stromů lípy srdčité, vedoucí podél                              mnoho zážitků a radosti.
        atletického oválu ve svahu, a ostatní kve-
        toucí  stromy,  kvetoucí  popínavé  dřevi-                                                 Olga Hromasová
        ny a keře. Kolem stávajícího ohniště jsou   Meteorologická stanice.                           starostka MČ

            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9